Thursday, June 26, 2008

Paparan Waktu Solat

dengan default lokasi di Ipoh



Paparan Waktu Solat

Saya adalah salah seorang penghujung kerap laman Dr. Tokasid. Mesej “pop-up” berkaitan “html scrip” pada Waktu Solat yang muncul pada laman Dr. Tokasid ini amat mengganggu saya. Rujuk posting sebelum ini. Saya telahpun menghantar email kepada penyedia Waktu Solat ini iaitu www.waktusolat.net, memaklumkan kemungkinan terdapatnya kesilapan pada “html scrip” mereka.

Malam semalam saya terjumpa satu lagi gadget Waktu Solat yang disediakan oleh Al-Azim Dot Com. Saya terjumpa gadget ini di dalam sebuah blog yang merujuk saya ke laman Al-Azim Dot Com, sebuah portal dakwah dari Melaka.

Selain dari menyediakan “html scrip code” untuk di-copy-paste-kan, laman ini juga menyediakan panduan untuk mengubahsuaikan “html scrip code” ini supaya bersesuaian dengan lokasi pilihan kita.

Lokasi “default” dalam “html scrip code” tersebut adalah Bandar Melaka. Berpandukan panduan yang diberi, saya mengubah lokasi “default” dalam blog Izzuddin8084 saya ke Ipoh.

Selain dari itu terdapat juga panduan menukar “skin” colours & fonts serta paparan untuk potrait atau landscape

Bagaimanapun saya terpaksa membuat sedikit pengubahsuaian dari segi saiz (height & wide) untuk membolehkannya berada di tengah-tengah ruang yang ada.

Jutaan terima kasih kepada sdr. Roslan (
roslan@al-azim.com) atas usaha anda menyediakan gadget ini. Hanya Allah S.A.W sahajalah yang mampu membalas usaha anda ini.

Semoga kita sama-sama manafaatkan gadget ini.


Laman Al-Azim Dot Com, portal dakwah di Melaka


Blog Dr. Tokasid yang masih ada mesej "pop-up", kemungkinan terdapat kesilapan "html script code" pada gadget Waktu Solat

No comments:

Penyataan


Blog ini http://manafaatblog.blogspot.com/ lahir setelah dipinta oleh ramai kenalan agar membantu menghasilkan blog pertama mereka. Secara jujur saya hanya mulai memblog dari Jun 2007, kerana itu sudah tentu masih belum layak digelar ”Guru Blog”. Oleh demikian saya memohon agar blogger-blogger di luar sana dapat bersama-sama menyumbangkan satu-dua panduan, nasihat, tips & tricks, teguran dan sebagainya ke blog ini.

Oleh itu tiada tuntutan hak cipta dan milik dalam laman ini. Sebarkan, cut & paste-lah sesuka hati. Molek seandainya dinamakan blog ini sebagai rujukan pada setiap sebaran diambil atau cut & paste.

Semoga kita sama-sama boleh manafaatkan blog masing-masing.

Ikhlas dari saya;
Lukman Bin Wan Mat Daud
lukmanw@uum.edu.my,
Tel.(DL)/Fax; 04-928 4898
Terima kasih.

Tarikh lahir blog ini; 11 Mei 2008 (Ahad) jam 11.45 malam.