Monday, May 12, 2008

My First Posting (Bhg. 1)

My First Posting (Bhg. 1)

Biasanya saya catatkan di mana-mana dulu sepatah dua keyword untuk ingatan sebelum saya lengkapkan dalam MS Word. Anda boleh terus taip terus dalam ruangan posting dalam blog anda tapi saya (dan banyak senior blogger) syorkan taip dahulu dalam MS Word atau mana-mana Word Pad.

1. Buka lama blog anda, klik posting



2. Bergantung sama ada anda log-in atau tidak sebelumnya, mungkin anda akan berjumpa halaman ini. Kilk pada New Post.


3. Sekiranya ada gambar untuk di-upload-kan, klik pada ikon gambar ini.

4. Kalau anda menyimpan gambar dalam PC (atau external storage; thumbdrive, etc), anda boleh terus browse dalam ruangan Image From Your Computer (storage dalam blog diberi sebanyak 1024MB). Untuk jimatkan ruang anda boleh upload dari mana-mana Fotopages atau Flickr (saya akan buat posting lain mengenai ini), dengan menggunakan URL.

Pastikan juga anda lengkapkan di mana ruangan gambar perlu diletak; atas, tepi atau tepi kanan, size gambar dan andakah anda mahukan layout yang setiap posting, dan sebagainya.

5. Jika lebih dari satu gambar hendak di-upload, klik pada butang Add Another Image. Untuk perumah Blogspot, hanya lima gambar dibenarkan untuk setiap posting.


Bersambung ke Bhg. 2

No comments:

Penyataan


Blog ini http://manafaatblog.blogspot.com/ lahir setelah dipinta oleh ramai kenalan agar membantu menghasilkan blog pertama mereka. Secara jujur saya hanya mulai memblog dari Jun 2007, kerana itu sudah tentu masih belum layak digelar ”Guru Blog”. Oleh demikian saya memohon agar blogger-blogger di luar sana dapat bersama-sama menyumbangkan satu-dua panduan, nasihat, tips & tricks, teguran dan sebagainya ke blog ini.

Oleh itu tiada tuntutan hak cipta dan milik dalam laman ini. Sebarkan, cut & paste-lah sesuka hati. Molek seandainya dinamakan blog ini sebagai rujukan pada setiap sebaran diambil atau cut & paste.

Semoga kita sama-sama boleh manafaatkan blog masing-masing.

Ikhlas dari saya;
Lukman Bin Wan Mat Daud
lukmanw@uum.edu.my,
Tel.(DL)/Fax; 04-928 4898
Terima kasih.

Tarikh lahir blog ini; 11 Mei 2008 (Ahad) jam 11.45 malam.