Monday, May 12, 2008

My First Posting (Bhg. 2)

My First Posting (Bhg. 2)

6. Selepas Upload gambar dan klik Done (selepas proses upload selesai). Anda boleh cut and paste posting anda dari MS Word. Jika menggunakan lebih dari satu gambar, anda mestilah cut and paste mengikut kesesuaian paragrah gambar, kecuali anda mahukan semua gambar-gambar berada di atas sekali. Kemudian, aturkan (layout) posting anda mengikut paragraph, font, typeface dan warna kesesuaian anda.

7. Ada butang Edit HTML. Anda perlu beberapa basic HTML Code untuk membolehkan anda membuat perubahan (edit) secara manual. Ikuti posting saya masa akan datang.


8. Berikut adalah basic-basic HTML Code yang mesti diketahui sebagai blogger.

9. Masukkan sebarang nama untuk kategori posting anda dalam ruangan Labels For This Post. Ini akan memudahkan anda atau pelawat ke laman blog anda mencari posting yang berkaitan. Anda boleh letak lebih dari satu kategori, asingkan dengan koma dan space. Akhir sekali klik, Publish Post.


10. Anda boleh View menggunakan window lain ataupun melalui window yang sama. Anda juga boleh edit atau membuat posting baru.

Bersambung ke Bhg. 3

No comments:

Penyataan


Blog ini http://manafaatblog.blogspot.com/ lahir setelah dipinta oleh ramai kenalan agar membantu menghasilkan blog pertama mereka. Secara jujur saya hanya mulai memblog dari Jun 2007, kerana itu sudah tentu masih belum layak digelar ”Guru Blog”. Oleh demikian saya memohon agar blogger-blogger di luar sana dapat bersama-sama menyumbangkan satu-dua panduan, nasihat, tips & tricks, teguran dan sebagainya ke blog ini.

Oleh itu tiada tuntutan hak cipta dan milik dalam laman ini. Sebarkan, cut & paste-lah sesuka hati. Molek seandainya dinamakan blog ini sebagai rujukan pada setiap sebaran diambil atau cut & paste.

Semoga kita sama-sama boleh manafaatkan blog masing-masing.

Ikhlas dari saya;
Lukman Bin Wan Mat Daud
lukmanw@uum.edu.my,
Tel.(DL)/Fax; 04-928 4898
Terima kasih.

Tarikh lahir blog ini; 11 Mei 2008 (Ahad) jam 11.45 malam.